Uitkomst koplopersproject en primeur koplopersbos

H
Hendrik 26-5-2021

Donderdag 8 april 2021

Dit is het resultaat van het Koploperproject toekomstbestendig ondernemen dat tijdens het Koplopersymposium ‘scoren met impact, een schot voor de toekomst’ werd gepresenteerd. De prijswinnaar van de Koplopergroep Groningen stad is SKSG Kinderopvang. De jury heeft in de groep Groningen Zuidoost twee prijswinnaars gekozen die flink aan elkaar gewaagd zijn. Dit zijn Hoveniersbedrijf Donkergroen en Harrier Accountants en Bedrijfsadvies.

Vanuit de thuisstudio van FC Groningen konden geïnteresseerden de wervelende livestreamshow volgen. De Snackbar van de Toekomst verzorgde de duurzame starter. Wethouder Chakor verrichte de opening en directeur Wouter Gudde, trapte in het stadion van FC Groningen het symposium af.

Buiten op het veld worden de Koplopers ontvangen door Marco Agema en twee ‘Young Food’ professionals van het Terra college. Een innovatief en biologisch arrangement van borrelboontjes, ‘fruitleer’, een smoothie en overheerlijke ‘bierborstelbrownie’ to-go krijgen de Koplopers mee. Binnen loopt ondertussen de spanning op. Maar eenmaal in de studio met tafelgastvrouw Jetta Post voel je gelijk de ontlading. De thema’s vanmiddag zijn gezondheid en lokale producten, energie en beweging, social impact, (bio)diversiteit en circulaire economie. Ze worden moeiteloos ingekleurd door 20 enthousiaste Koplopers. En dat straalt van de glunderende gezichten af.

Gezond voeding en lokale producten

Merel van de 3 Gezusters legt uit hoe slimme data uit de ‘foodwaste monitor’ een flinke besparing op inkoop oplevert. Wessel van Hotel Prinsenhof is trendsetter met een uitgekiend en smaakvol alternatief voor het 6 gangen wijnarrangement. Victor van Sushi restaurant Imono en Meike van SKSG kinderopvang combineren gezonde voeding met plezier voor de jeugdige duurzaamheidsambassadeurs van de toekomst. Wat je jong leert is oud gedaan en daarom ligt er een gezonde ‘sushi-workshop’ voor kinderen van 4-12 jaar op de plank die ze samen na corona uitrollen. Pieter van de Maripaan Groep (Jumbo Noord Nederland) stimuleert het gebruik van duurzame producten in de pop-up store Euroborg. Plasticvrije zeepjes, ’voedzame ‘vegan’ alternatieven’ en de in Nederland verbouwde ‘Joan thee’. Zo worden duurzame meters gewonnen in de schappen van de Jumbo winkels. Baxbier maakt werk van duurzame verpakking, hergebruik van bierborstel en brouwt met hemelwater. Brandmore maakt het verschil met duurzame producten voor de VVV-winkel in het ’Groninger Forum’. De winkel ligt ‘van A tot Z’ bomvol met verantwoord gemaakte ’Groningse’ producten.

Energie en Beweging In studio 2 bewegen intussen de andere Koplopers energiek mee als zich op het wandhoge scherm de Body energizer van Basic Fit afspeelt. Basic Fit zet als gezonde lifestyle ambassadeur in op duurzaam bewust gedrag van klanten en medewerkers van ruim 800 sportclubs in heel Europa. Edwin Froma speelt de groene kaart van FC Groningen. De voetbalclub kantelt de wereldwijde negatieve trend van bewegingsarmoede in de regio. Met voetbalworkshops, training voor onderwijskrachten en wedstrijden in de regio wordt sport voor jonge kinderen dichterbij gebracht. De professionele trainers die wekelijks sportclubs en scholen bezoeken zijn bijzonder in trek bij de jeugd. Albert Heijn Hoogkerk hergebruikt energie uit de koelsystemen in de winkel. Door middel van een warmtewisselaar is het gebouw van het gas af en lekker warm. Roossien Hoogwerktechniek specialiseert zich in modulair samengestelde trappen waardoor lassen overbodig en demonteren eenvoudig is. Afval is verleden tijd. Kwintgroep ontwikkelt met de leverancier van zeildoek een duurzame methode om restafval te beperken. Waterbedrijf Groningen past hergebruik van industrieel oppervlaktewater toe in o.a. fabrieken waardoor verspilling van schoon drinkwater niet meer nodig is.

Social Impact, Biodiversiteit MartiniZorg verkleint de afstand van de arbeidsmarkt op mensen met onontdekte talenten. Zij transformeren cliënten met opleiding en coaching tot volwaardige zorgverleners. Schoonmaakbedrijf Effektief geeft mensen de zorg en opleiding die ze verdienen en sluist medewerkers daarmee door de ‘poort’ van de arbeidsmarkt. Alfa accountants, Harrier Accountants/Bedrijfsadvies en Marketingbureau Ten Stripes zetten in op keten-impact. Zij begeleiden klanten strategisch met een duurzame bedrijvenscan, subsidies en een communicatie-strategie waarmee de klant concrete duurzame impact boekt. Leerbouwen maakt met de leerlingen o.a. grote bijen- en insectenhotels. Daarvan komt er een te staan in het gloednieuwe Koploperbos op Bedrijventerrein Zuidoost. De eerste aanplant van het Koploperbos is gerealiseerd door Hoveniersbedrijf Donkergroen, die met de duurzame bedrijventerreinenscan al menig Koploperbedrijf klimaatadaptief het nieuwe seizoen heeft ingeluid.

Koploperbos Alle 20 Koplopers ontvangen na afloop het Koplopercertificaat als eervol bewijs van deelname aan het Koploperproject. De 3 Koploperwinnaars ontvangen een appelboom van het ras ‘Groninger Kroon’. De boom staat symbool voor het continue groeiproces waarvan de komende generaties de vruchten kunnen plukken.

Op initiatief van deze 20 Koplopers is op 26 maart op Bedrijventerrein Zuidoost (Euvelgunnerweg) een Nederlandse primeur, het Koploperbos van circa een hectare aangelegd. De Koploperbedrijven compenseren hiermee (een deel van) hun CO2 restuitstoot. Medewerkers kunnen een gezonde wandeling door het bos maken, verschillende soorten dragen bij aan biodiversiteit en het bos vermindert hittestress en wateroverlast. Tijdens de lancering van het Koploperbos heeft wethouder en juryvoorzitter Chakor dit Koploperbos tenslotte overgedragen aan de kinderen van de toekomst!